Mediere: Nevoia justitiabilului roman

red tape Mediere: Nevoia justitiabilului roman

Mediere: Nevoia justitiabilului roman

De ceva timp ma gandesc, caut si ma intreb de ce ar avea nevoie justitiabilul roman pentru a apela la o cale alternativa de rezolvare a disputelor, in speta MEDIERE?

M-am pus in “papucii” unui cetatean oarecare, care este trimis, care-si doreste, sau care a auzit de mediere ca si cale alternativa de rezolvare amiabila a conflictelor.

Ce trebuie sa faca un justitiabil?

Primul lucru care trebuie sa-l faca un cetatean care cauta mediere este sa deschida Tabloul Mediatorilor de pe internet din site-ul Consiliului de Mediere sau al Ministerului de justitie. Daca nu are internet si nu stie sa caute, atunci trebuie sa mearga numai la judecatoriile unde acest Tablou este afisat. Care sunt acestea? Normal ar fi oricare dintre ele, practic, lucrurile nu stau tocmai asa.

Poate daca l-ar ajuta si Primaria, Consiliul local, Politia, Scoala sau Spitalul, afisand la sediile lor acest Tablou, cetateanul ar fi mult mai avantajat. Pana la urma, aceste institutii ale statului nu trebuie sa vina in ajutorul cetatenilor..? Nu sunt ei in slujba contribuabililor..? Nu ar trebui sa-l ajute sa-i fie mai usor atunci cand are probleme..?

Cum alegem un mediator?

Dar sa mergem mai departe. Presupunand ca acest Tablou a fost gasit, justitiabilul trebuie sa-si aleaga un mediator. Care ar putea fi criteriile de alegere ale unui mediator, o persoana necunoscuta, care are un nume si un numar de telefon trecute intr-un tabel?

Criterii de baza ar fi:

  • 1. Locatia – sa fie in acelasi judet/oras/sector – cat mai aproape si cat mai comod pentru cei ce doresc mediere
  • 2. Activ – sa functioneze practic, conform legilor privind procesul de mediere – autorizat, avizat, inregistrat la fisc, etc.
  • 3. Prompt – sa raspunda in timp util apelului telefonic sau e-mail-ului de solicitare, max. 1 zi
  • 4. Eficace – sa stabileasca un prim contact in max. 3 zile privind sedinta de mediere
  • 5. Cost redus – sa aiba un onorariu realist si multumitor, conform cazului adus in mediere

 

Alte criterii de dorit ar fi:

  • 1. Profesionalism – pregatire temeinica in domeniul medierii
  • 2. Competenta – specializare in alte diverse domenii decat mediere
  • 3. Eficienta – indrumare abila pentru gasirea solutiilor prin mediere
  • 4. Perseverenta – rabdare, tact si implicare in multumirea partilor prin mediere

Pe langa obligatiile mediatorului, din lege, aceste criterii pot cantari greu in luarea deciziilor justitiabililor.
Important este ca justitiabilul sa gaseasca acest mediator. Sa i se faciliteze calea spre el/ea. Sa stie ca acest mediator exista si sa mearga sa-l apeleze atunci cand are nevoie.

Cu cat isi vor rezolva problemele mai simplu, cu incredere, mai repede, mai bine si cu costuri reduse, fara a fi obligati sa alerge prin hatisul birocratic, cu atat justitiabilii vor apela mai mult la MEDIERE.

In acest sens, ca prime nevoi ar fi:

1. Tabloul Mediatorilor trebuie sa fie bine structurat si actualizat periodic;
2. Tabloul Mediatorilor trebuie sa fie raspandit in toate colturile tarii si in toate institutiile publice;
3. Legislatia sa ajute si sa motiveze cetateanul sa se inteleaga pe cale amiabila, civilizat, fara stres si fara costuri mari, in biroul unui mediator.

Cateva lucruri simple care ar ajuta justitia, cetatenii si pacea sociala. Credeti ca aceste masuri sunt necesare pentru ca mai multi justitiabili sa apeleze la mediere?

Total vizualizari : 1.194

Comentarii

  1. Maria Petre spune:

    Felicitari ,Valy se pare ca ti-ai gasit vocatia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Go To Top