Facilitare

 Facilitare

Facilitare

Ce este facilitarea?

Facilitarea reprezinta un proces in care se colaboreaza si care ajuta partile sa discute probleme/subiecte, sa identifice si sa atinga scopuri si sa indeplineasca sarcini, intr-o maniera mutual satisfacatoare.

Cine este facilitatorul?

Facilitatorul ajuta partile sa lucreze mai eficient in vederea colaborarii si construirii consensului in vederea luarii deciziilor, construirea unui plan, etc. Tot el asista partile, concentrandu-se aproape in intregime asupra procesului si procedurilor de rezolvare a disputelor si de luare a deciziilor.

Este impartial fata de subiectul in discutie si nu are autoritate in luarea deciziilor. Nu propune si nu da solutii. El este ales atunci cand nu exista conflict intre parti ci doar diferende asupra unor subiecte.
Tehnica, este intuitiva si are la baza procesul clasic de facilitare: clarifica problema – genereaza idei – reduce numarul de idei doar la cateva.

Scurta descriere a procesului de facilitare

Determinam problema prin clarificarea si identificarea acelei “propozitii” care reflecta cel mai bine problema de rezolvat.

Generam alternative prin schimbarea registrului discutiei.

Reducem numarul ideilor la cele mai importante.

Evaluam ideile structurand criteriile pe o grila de evaluare si folosind apoi ( ca la o matrice) fiecare idee in relatie cu fiecare criteriu. Apoi care criteriu este mai important in relatie cu interesul vostru.

Planul de actiune in facilitare

Orice proces de facilitare trebuie sa se finalizeze cu un plan de actiune.
Valoarea unei sesiuni de brainstorming nu sta in numarul de elemente pe care le generezi ci in aplicarea deciziilor ulterioare.